Blog

Opmerkingen of vragen over deze blog, laat het ons weten.

Hoezo, ik betaalde uw factuur op een vals rekeningnummer?

Hoezo, ik betaalde uw factuur op een vals rekeningnummer?

woensdag 7 september 2022

Het gebeurt jammer genoeg steeds vaker: klanten die een factuur vereffenen en zonder het te beseffen geld aan een oplichter overmaken. Door de snelle digitalisering doet dergelijke factuurfraude steeds vaker denken aan phishing. Het aantal gevallen van factuurfraude stijgt de laatste jaren fors en oplichters gaan steeds sluwer te werk. Hoe probeert men je te bedriegen? Hoe kan je de fraude herkennen? En wat als je het slachtoffer van factuurfraude wordt? Lees het in dit blogartikel! Lees verder

De eerste alarmsignalen van 2022?

De eerste alarmsignalen van 2022?

maandag 11 juli 2022

Met de eerste helft van het jaar achter ons krijgen we stilaan wat zicht op wat 2022 voor onze bedrijven in petto heeft. Eerst het goeie nieuws: we blijven onvermoeid ondernemen. Met meer dan 60.000 startende ondernemers in 2022 houdt België goed stand wat die cijfers betreft. Maar helaas krijgt vooral Vlaanderen momenteel een niet te onderschatten aantal faillissementen over zich heen. Lees verder

Mag een leverancier je 10% boete aanrekenen voor een vergeten factuur?

Mag een leverancier je 10% boete aanrekenen voor een vergeten factuur?

dinsdag 14 juni 2022

Soms zorgt wat nalatigheid ervoor dat een factuur onbetaald op de stapel blijft liggen. Als de vervaldatum echter overschreden wordt, bestaat het risico dat een leverancier je hiervoor als professionele partner een schadevergoeding aanrekent. Doorgaans is dat 10% van het factuurbedrag plus de interesten tegen 10% op jaarbasis. Maar mag hij dit zomaar en wat doe je in zo’n geval? Lees verder

CMA @ WORK

CMA @ WORK

donderdag 2 juni 2022

Over incassobureaus bestaan heel wat vooroordelen. Wie daar werkt die is weinig meevoelend, toch? Hoezo integendeel? Welke profielen vind je dan bij CMA? Wel, fijne mensen met een open visie, een constructieve geest en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Zoals Sam Naudts. Jaren geleden kwam hij heel toevallig bij CMA terecht als dossierbeheerder. Vandaag runt hij er het operationele luik. “Toen ik bij CMA startte, was invordering nieuw voor mij. Maar ik was meteen gebeten door de microbe.” Lees verder

DSO of Days Sales Outstanding: wat is het belang ervan?

DSO of Days Sales Outstanding: wat is het belang ervan?

dinsdag 17 mei 2022

Days Sales Outstanding, kortweg DSO, is bij creditmanagement een belangrijk begrip. De DSO is een cijfer dat staat voor het gemiddeld aantal dagen tussen elke factuurdatum en de werkelijke betaaldatum door de klant. Hoe hoger dat cijfer ligt, hoe langer het duurt eer omzet zich vertaalt in liquide middelen. Met andere woorden, een te hoge DSO kan een onderneming in een wurggreep houden. Maar hoe bereken je een DSO-ratio en wat kan je uit dat cijfer afleiden? Lees verder

Waarom minnelijke invordering de beste inningsstrategie is

Waarom minnelijke invordering de beste inningsstrategie is

maandag 25 april 2022

Sinds de coronacrisis wordt (volgens een recent onderzoek van Graydon) één factuur op de zes meer dan 90 dagen na de vervaldatum betaald. De recentere energiecrisis zal dit hoge cijfer ongetwijfeld nog doen oplopen. Op zo’n moment ben je als creditmanagementbureau voor debiteuren meestal niet de meest welgekomen instantie. Maar uiteindelijk moet elke factuur voor correct geleverde diensten of producten gewoon betaald worden. Daar kan je wettelijk niet onderuit. Net daarom zetten we bij CMA maximaal in op de minst pijnlijke weg: die van de snelle minnelijke invordering. Lees verder

10 tips om wanbetaling te voorkomen

10 tips om wanbetaling te voorkomen

donderdag 7 april 2022

Het is een feit dat tijden van crisis een negatieve invloed hebben op ons betaalgedrag. Onzekerheid doet ons twijfelen en een slag om de arm houden. Wil je je bedrijf financieel gezond houden, dan is het belangrijk om wanbetaling preventief zo veel mogelijk in te dijken. Met deze 10 tips zorg je er voor dat de stapel onbetaalde facturen tot een minimum wordt herleid. Zelfs in crisisperiodes. Lees verder

De algemene voorwaarden aanvaarden: belangrijker dan je denkt!

De algemene voorwaarden aanvaarden: belangrijker dan je denkt!

dinsdag 29 maart 2022

Bij een discussie over een verkoopsovereenkomst zal je vast en zeker verwijzen naar de algemene voorwaarden. Want ja, als verkoper mag je er toch vanuit gaan dat de klant die gelezen heeft en er dus mee akkoord gaat? Het is – zoals wel vaker – net iets complexer dan dat. Lees verder

Verantwoord ondernemen door een slim transportbeleid

Verantwoord ondernemen door een slim transportbeleid

vrijdag 11 maart 2022

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de laatste jaren van een trend naar een noodzaak geëvolueerd. Consumenten vinden een verantwoorde bedrijfsethiek niet langer “gewoon sympathiek”. Ze zien het als een vanzelfsprekendheid. Er wordt zelfs verwacht dat duurzaamheid en aandacht voor menselijk welzijn in de bedrijfsethiek verankerd zitten. Bij CMA is dit zo. People, Planet en Profit zijn de drie kernwaarden waarrond onze hele onderneming draait. Ons transportbeleid is hiervan het schoolvoorbeeld, omdat het op onze drie pijlers tegelijk scoort. Lees verder

Een afbetalingsregeling voor uw debiteur?

Een afbetalingsregeling voor uw debiteur?

donderdag 10 februari 2022

U heeft een handelsovereenkomst afgesloten met een klant en stuurde de factuur op met vermelding van de vervaldag of met verwijzing naar uw algemene voorwaarden. Helaas meldt uw klant nu dat hij niet op tijd zal kunnen betalen en vraagt om een afbetalingsplan. Wat doet u? Lees verder

Meer weten? Advies nodig?

Wenst u meer te weten over een van onze blogs of onze diensten, twijfel niet om ons te contacteren.  We maken graag tijd voor u.

Maak een afspraak

Volg ons