Waarom CMA jouw facturen niet overneemt

Bij CMA ligt de focus op minnelijke invordering. We doen niet aan factoring, en leggen je graag uit waarom. Maar wat is factoring precies? En wat zijn de voor- en nadelen?

Wat is ‘factoring’?

Factoring is een systeem van voorschotten, bedoeld om de betalingstermijn van je klanten te overbruggen. Als een extra kredietlijn, al dan niet buiten de bank om.

Wanneer je als bedrijf je facturen overdraagt aan een factoring partner, dan staat een belangrijk percentage van het factuurbedrag binnen enkele dagen op je rekening. De rest ontvang je wanneer jouw klant de factuur heeft betaald aan de factoring maatschappij. Hiervoor betaal je een factorloon + rente.

De nadelen van factoring

Dit klinkt mooi, maar er zijn wel degelijk nadelen aan verbonden. Toch zeker wanneer je het zou inzetten als een oplossing tegen slechte betalers. Want dit is oorspronkelijk een voorschotsysteem, een puur financieel product.

Alles of niets

Of een klant nu snel betaalt of niet, voor de factoring maatschappij is het alles of niets. Het is de bedoeling dat je alle facturen overdraagt, niet enkel de facturen van moeilijke of late betalers. Je betaalt dus een kost voor alle facturen.

Je draagt zelf het risico van niet-betaling

Wanneer een klant niet betaalt, dan rekent de factoring partner meestal een extra bedrag aan voor de invordering. En als de factuur uiteindelijk onbetaald blijft, dan moet je het voorschot terugstorten. Het risico ligt dus volledig bij jou.

Perceptie van liquiditeitsproblemen

Wanneer je je facturen overdraagt, dan is het de factoring maatschappij die de factuur naar jouw klanten stuurt. Hiermee wek je sowieso de perceptie van een zwakkere liquiditeit.

Je geeft het contact met je klanten uit handen

De factuur is een belangrijk contactmoment tussen jou en je klant. En dat gaat niet alleen over jouw logo en huisstijl. Een correct facturatieproces is namelijk de ideale gelegenheid om je professionaliteit te laten zien. Draag je je facturen over aan een factoringbedrijf? Dan geef je dit hele proces uit handen.

Uiteraard kan je het creditmanagement ook aan CMA overlaten. Dit is echter vooral een kwestie van ressources en expertise, waarbij we jouw branding, procedures en kwaliteitseisen volledig overnemen.

Onbetaalde factuur? Minnelijke invordering!

Minnelijke invordering is de beste oplossing voor het innen van onbetaalde facturen. En dat om verschillende redenen.

Minnelijke invordering is goedkoper

Als een klant niet betaalt, dan stuur je enkel die factuur naar CMA. Voor de andere facturen heb je dus geen kosten.

Je betaalt enkel als we de factuur innen

Bovendien betaal je bij CMA enkel wanneer we een factuur effectief kunnen innen. CMA neemt dus een deel van het risico op zich.
Blijft een factuur ondanks de minnelijke invordering onbetaald? Dan heb je de keuze om die in verlies te nemen of naar de rechtbank te trekken. Voor de minnelijke invordering betaal je op dat moment niets.

Minnelijke invordering voor onbetaalde facturen, factoring voor voorschotten

Minnelijke invordering is in het leven geroepen om onbetaalde facturen te innen. Daarvoor is het de beste en goedkoopste oplossing.

Wil je een voorschot om de betalingstermijn te overbruggen? Ben je op zoek naar extra krediet? Dan is factoring mogelijks een goede oplossing. Dan verwijzen we je graag naar de bank of naar een andere kredietinstelling. Maar je facturatieproces, dat houd je graag onder controle.

Vragen? Advies nodig? We helpen je graag.

Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.