CMA, de neutrale derde als bemiddelaar

4 jaar geleden werkte Rebecca nog in een reisbureau. Toen ze daar tijdens corona in tijdelijke werkloosheid terechtkwam, solliciteerde ze bij CMA. Ze kende de incassosector niet, en vreesde in een keiharde wereld terecht te komen. Gelukkig werd dat beeld snel bijgesteld. Rebecca was aangenaam verrast hoeveel ruimte er is voor menselijkheid in deze job.

Incasso, dat is samen naar oplossingen zoeken

Rebecca: “Wie ons belt heeft zich voorbereid op een keihard gesprek. Ze hebben net een brief of mail gekregen, en dat komt hard binnen als je in financiële problemen zit. Toch voel ik meestal de weerstand verminderen als ik hen eerst laat vertellen. Dat lucht op. Zeker als je aangeeft dat je samen naar een oplossing wil zoeken.”

Zo proberen Rebecca en haar collega’s in eerste instantie te luisteren, en te achterhalen wat het exacte probleem is. Is een volledige betaling op dit moment niet mogelijk? Dan zoeken ze naar oplossingen en stellen ze bv. een afbetalingsplan voor. Want het kan nooit de bedoeling zijn om mensen nog meer in de problemen te brengen.

“Dankjewel voor je begrip”

Regelmatig tonen ook debiteuren hun appreciatie voor haar menselijk aanpak. Rebecca: “Sommige mensen bedanken je zelfs op het einde van het gesprek. Dat geeft ongelooflijk veel voldoening, zeker als je terugkijkt naar de weerstand in het begin van het gesprek. Dat is een teken dat je iemand echt hebt kunnen helpen. En dat terwijl je nog steeds de nadruk legt op het betalen van de factuur.”

Natuurlijk zijn er ook klanten die gewoon onder de betaling hopen uit te komen, ook zonder financiële problemen. Rebecca: “Toch stellen ook zij vaak hun mening bij. Als je maar rustig luistert, in dialoog gaat en het dossier voldoende kent.”

Bij CMA zijn we er voor elkaar

Uiteraard was Rebecca zenuwachtig voor haar eerste telefoongesprekken met debiteuren. Gelukkig had ze eerst verschillende gesprekken van collega’s gevolgd. Ook luisterde er in het begin altijd iemand mee. Om bij te springen als dat nodig was, en om nadien feedback en tips te geven.

Rebecca: “In het team helpen we elkaar zoveel mogelijk. Want natuurlijk eindigt niet elk gesprek met een dankjewel. Als je een lastig gesprek hebt gehad moet je ook wel eens ventileren bij collega’s. In de reissector had ik vooral gesprekken met heel blije mensen, op zoek naar een mooie reisbestemming. Toch heb ik ook in deze job heel waardevolle gesprekken, ondanks de weerstand in het begin. Want het geeft enorm veel voldoening als je de mensen echt kunt helpen.”

Vragen? We helpen je graag.

Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.