Minnelijke invordering

Onbetaalde facturen innen via minnelijke invordering

Je klant betaalt je factuur niet en hij reageert ook niet op je herinneringen? Dan is het tijd om een versnelling hoger te schakelen en over te gaan tot minnelijke invordering. Dit is hét moment om de verschuldigde som te recupereren zonder kostenescalatie door een gerechtelijke procedure. Maar de juiste aanpak is van cruciaal belang. Bij CMA gaan we steevast in dialoog met jouw klant. Zo komt de relatie niet onder druk te staan en zal de debiteur sneller geneigd zijn te betalen.

Waarom CMA inschakelen voor minnelijke invordering?

  • Je kiest voor een betrouwbare speler met meer dan 20 jaar ervaring in de sector.
  • CMA werkt met gespecialiseerde teams van dossierbeheerders (B2B, B2C, sectorgebonden).
  • Dankzij onze diplomatische aanpak wordt je commerciële klantenrelatie nooit nodeloos gecompromitteerd.
  • Bij CMA kies je voor een persoonlijke aanpak en loop je niet verloren in stugge procedures.
  • CMA biedt no cure no pay oplossingen aan.

Wat is no cure no pay incasso?

No cure no pay incasso betekent dat we onze vergoeding aan resultaat koppelen. Op niet-geïnde facturen betaal je dus geen kosten.

Zo werkt minnelijke invordering bij CMA

Ingebrekestelling

Onze invorderingsprocedure begint altijd met een ingebrekestelling. De ingebrekestelling wordt nauw opgevolgd. Legt de debiteur die naast zich neer, dan nemen we zo snel mogelijk contact met hem op.

CMA legt zeer snel contact met de debiteur

Wordt de ingebrekestelling door de debiteur genegeerd? Dan gebruiken we zoveel mogelijk kanalen (brief, e-mail, telefoon) om de debiteur de hand te reiken. We tonen dat we er ook zijn om hém te helpen. Rechtstreeks contact en dialoog vergroten aanzienlijk de bereidheid tot betaling.

De juiste strategie voor elke debiteur

Is er contact, dan trekken we alle registers van onze onderhandelingsexpertise open. Elke onbetaalde factuur heeft een specifieke achterliggende situatie. Daarom zet CMA, afhankelijk van de aard van de case, specifiek opgeleide mensen in. Zo werken we efficiënt toe naar een bereidheid tot betaling. Met een menselijke houding waar nodig en steeds met de volle focus op het in stand houden van de klantenrelatie. Toont de debiteur zich niet bereid om naar een oplossing te zoeken, wijzen we hem op de mogelijke gevolgen.

CMA wint in de sprint

Aan de hand van statistieken weten we dat de eerste 30 dagen na de ingebrekestelling cruciaal zijn. Hoe ouder de vordering is, hoe moeilijker ze te innen is. Daarom is snel en daadkrachtig optreden de boodschap. Dat is onze focus en daarom zijn we de snelste in de sprint van de minnelijke invordering.

Wat als de debiteur niet bereid is tot een minnelijke regeling?

Toont de debiteur zich na 90 tot 120 dagen niet bereid tot een vereffening van zijn schuld, dan wordt door CMA de gerechtelijke piste verkend en een adviesdossier opgesteld. Wij zorgen dat je in de best mogelijke omstandigheden kan beslissen of je al dan niet overgaat tot een gerechtelijke invordering. Beslis je om de debiteur gerechtelijk tot betaling te dwingen, dan neemt CMA met zijn gerechtelijke partners je dossier verder in handen.

Zelf een ingebrekestelling sturen?

Weigert een debiteur na aanmaning te betalen? Dan kan je hem ook zelf een laatste kans bieden om toch te betalen door een ingebrekestelling te sturen alvorens je verdere stappen onderneemt.

TIPS

  • Wees altijd concreet. Zeg niet “te betalen binnen 10 dagen”, maar zeg “te betalen uiterlijk op <datum>”.
  • Geef aan dat het steeds mogelijk is om contact op te nemen indien een tijdige betaling niet lukt.
  • Meld transparant wat je volgende actie is bij niet-betaling voor de ultieme deadline.

Gratis modelbrief ingebrekestelling

Stuur mij de template per e-mail.